Vezeklések kora
A kultúra elemei már nem rendeződnek egységbe, és a régi
modernizmus totalitástól félők nem veszik észre, hogy éppen a szétziláltság állandósul, a kulturális összefüggések szerves egysége visszahozhatatlan. A
modernség univerzalizmusa mögötti lebontó, entrópikus erőkről nem vettek
tudomást. Az úgynevezett emancipációs kultúra politikai árnyoldala a tömeges
kényszerítés, a homogenizáltságon belüli variálhatóság határtalanná tétele. A
kőfejtők rabszolgasága helyett a technikát fejlesztő, termelő és fogyasztó,
örök jóléti rabszolgaság emancipált tömegei töltik ki az űrt. Az új közösség,
közös kommunikációs térben való együttlét az emancipációs kultúra nagy
konszenzusa, ami nem termelődhet ki, csak erőszakkal kikényszerítető,
kitermeltetető hosszan tartó, többgenerációs átnevelés által. A társadalmi rend
átrendezése, új felosztása új egyenlőségi elveket erőszakol a tömegekre, de a
háttérben lévő hatalmi rendszer kívül van a körülhatárolt emancipációs
programon. A kapitalizmus rendszere, a digitalizált informatikai, technikai
szinten kiismerhetetlen integráló erő. Felfoghatatlan, és fejlődésének
gyorsasága miatt feldolgozhatatlan, változékonysága miatt értelmezhetetlen. A termelést
a termelés kényszere és kényszerítettsége irányítja, ennek a termelésnek része
a kultúra ipar, ezért nevetséges emancipációs kultúráról beszélni. A kultúra a
termeléstechnológiai formákból fakadó poliesztétikai sematizmusok függvényei,
amit ügyesen összekapcsolnak egyfajta kvázi pragmatikus közösséget teremtő,
integráló aktivista, politikai művészet utópiával. Az új realitás jelen van és
filozófia, a filozófiává majd politikává válni akaró művészet reflektálni is
képtelen az új realitásra. Új gondolatot teremt, olyat, ami a valós realitástól
túlságosan messze van. Beleragadt a „teremtő” avantgárd elméleti
forradalmiságába. Mindenáron új realitást akar teremteni, ami a valósan születő
realitásoktól való menekülés. Az irracionális utópiák látszólagos jobbító
szándékaik miatt népszerűek, az immanens közegben mákonyként egymást szaporítják.
A filozófus is elkezdett termelni, nagy eszméket gyártani, ami biztosan nem
befolyásolhatja az új realitást, mert az utópiákban valójában régóta nem hisz
gyártója sem. Pszeudo próféciák messianisztikus történelemfelfogással, de
mindez már üres modor, mert nincs konkrét megváltástörténet. Nincs hit, és
hozzárendelhető vízió, a diskurzus típusa és célja sem tisztázott. Az új
realitástól való félelem miatt a bizonytalanságban találja meg saját
üdvtörténetét. Az inaktív, önfelszámoló hajlam, ami az áldozathozó
kereszténység lényege a szekularizált közegben, mint mentális zavar torz
maradékaként, fragmentummá vált hordalékként, értelmetlen szorongásként
befolyásolja a szubjektumot. A keresztény vallás nyomainak beteges felszámolása
ennek a mélyen beivódott maradványnak köszönhető, olyan maradványnak, amitől a
vezeklő europid nem tud szabadulni. Vallását és egyben kultúráját fokozatosan
felszámolta és ezt ki akarja terjeszteni az egész világra. Az önfelszámolás
általi ürességet pótolja a megtisztulással, végletesen, de hit nélkül eljátssza
az áldozati szerepet. Az Örök Béke Világa messianisztikus víziója
posztkeresztény utópia, a fehér ember fogyasztói társadalmának kvázi vallása.
Ő, aki békét teremt a világban, de a valóság eddig rácáfolt minderre. Szétesett
a messiás útja, a megtisztulás evolúciója. A jövőbe vetített beteljesedés csak
hódítással lehetséges, de hite helyett csak gazdagságával hódíthat. Európa
átvált a vezeklés önostorozó útjára, a hódító fogy és zsugorodik. Nem marad
más, csak az eszkatologikus önfelszámolás, az értelmetlen önfelszámolás.
Beolvadás, felszívódás. A befejezetlen nem teljesedhet be, a lezáratlan
egyszerűen szétesik. A materialista evolúcióban való pszeudo hite teljesedik
ki, az idők teljességének rendje a megtartás, a valós hitben maradás. A múlt
nem találhatja meg aktualitását, mert a termelés haladáskényszere diktál, nincs
keret, nincs forma, csak terjeszkedő, felhalmozó vírus. A kiüresedő vallásokról
leválva a hit-mutációk erőszakos hatalommá válnak. A modernizmus
apokaliptikussága és felforgató forradalmisága, a progresszívnek beállított
avantgardizmus valójában hanyatlás, a megvetett kereszténységből kivont
messianisztikusságot áthelyezték a politikai térbe. Innen ered a jézusi
kereszténység végletes mutációja, az európaiak kereszténység gyűlölete.
A művészet is képes a helyzet ellentmondásainak
felismeréséhez, de műve nem lehet tettleges változást generáló forradalmi
eszköz. A művészeti világ új rendszerének születése az egymásra épülő, egymást
erősítő eddigi művészet-képzetek újradefiniálása úgy, hogy az újdonság
valójában visszatalálás a megtagadotthoz. Az a metaarchaizmus.