TEÓRIA01
A történeti avantgárd minden alapokat nélkülöző anarchikus
víziói, légből kapott utópiái a XX. század végére dogmaként beépültek az
elitista képzőművészet világába. A nyugati későmodern liberális korszak már
monolitikus tradícióként a szabadnak tűnő művészeti térben uralkodó
irányzatként már nem mesterség, nem kíván technikai felkészültséget, mindig is
több akar lenni, mint műalkotást kivitelező mesterség. Az avantgárdnak sokkal
több köze van a valláshoz, mint gondolnánk. Viszont ez a vallás az ember
igazságát, az ember által gyártott kisajátító eszme aktuális igazságát hirdeti.
Az avantgárd művész szakmabeliségét elhagyva több akart lenni, mint műalkotást
készítő mesterember. Próféta, messiás, forradalmár, anarchista, mártír, majd
polihisztor, kutató, felfedező, zavaros utópiák gyártója. Minden hanyatlik,
midig válságban vagyunk, ezért az avantgárd mindig megújul, mert a régi
felszámolására hivatott. Semmi sem lehet stabil, mert az avantgárd lerombolja,
hogy helyet csináljon az újnak. A technikai fejlődés által fokozódik a termelés,
az avantgárd mintájára működik a termelő-fogyasztó láncolat, újdonság
meglepetésével ható trendi terméket kell a piacra dobni, ami sokszor csak
prototípusok variálása, szériák módosítása. Az avantgárd látszólag éppen ez
ellen harcol, de valójában majdnem ugyanazt akarja eladni más köntösben. A
felvállalt szerep kötelezi a változásra és a megújulásra, valójában az
avantgárd ma már csak egy szimuláció. Mivel a keleti régióban sohasem jutott
szerephez az avantgárd, sokkal nagyobb kultusza lett, Magyarországon az
avantgárdba az ellenállást, a politikai hatalom elleni lázadást szuggerálták. Hazánkban
az avantgárd művészetet transzcendens aurával látták el, a szabadság terepének
gondolták. Ez talán az első avantgárd korszakban igaz is volt, mert
demokratikus művészet akart lenni a régi elitizmussal szemben. Az avantgárd
elmúlt, mint minden, amit megvalósíthatatlan naiv idealizmus hajtott, az
avantgárd szelleme kísértőként, de inkább rejtett erőként irányítja az állandó
felaprózódást, az állandó bomlást. A műember, a poszthumán design lény, az
elgépiesített test, vagy akár a testnélküliség utópiája feltámasztja az új
világot követelő avantgárd szellemet. A szellem forradalmáról áttért az anyag
forradalmasítására, a technika imádatára. Valójában már a kezdetektől eszkatologikus,
a káosz és az apokalipszis tisztítótüzét akarja megszületése óta.
Katasztrófában képes csak újjászületni, s katasztrófát akar teremteni, s
megoldatlanságában, befejezhetetlenségében újabb katasztrófát teremteni. Az új
világ építése örök utópia marad, totalitárius, de nem juthat el az állandóhoz,
a változatlanhoz, a tökéleteshez, ezért a dialektikus materializmust, az örökké
tartó dinamikus fejlődést vallja. Az avantgárd antiművészet, de már valóban
művészetet felszámoló kvázi antiművészet, s ha már romboló energiái is
elszálltak, giccsé válik. Avantgárd giccs korában élünk, mert nem a műalkotás
vált giccsé, hanem az önesztétizáló ember, aki már szép vagy csúf műtárgyat sem
képes készíteni, csak szépelgő és hazug gondolatai maradtak. Megveti a
műtárgyat, megveti a művészetet, mert a szubjektum dekonstruálása valójában a
mechanikus rendben tartott elme karantén állapota. A termelés erőforrásává
átalakított ember, marxista kifejezéssel a humántőke művészete a liberális
avantgárd utópia megvalósítása. Minden ember művész, mivel minden ember tárgy.
Termelt késztárgy, kitermelt tudat. Technológiai tudat. A techné-ből így lett techno, a phisis-ből
termelői, technológiai karantén. Cél a globális karantén létrehozása, de ez nem
a földhözragadtság, nem Gea szentsége és megszentségtelenítése, hanem az anyagon
túlmutató virtuális ketrec. A tárggyá változtatás, a biológiai-anyagi lefokozás
finommechanikai mikro-technológia.
Gaál József Transhuman Fetish